Thursday, December 1

Resepi #1 - Puding Trifle

Hai peeps, hello Thursday and welcome December! Disebabkan cuti semester kali ni pendek, so aku tak kerja. Bila aku tak kerja, aku sangattttt lahhh bosannnnnnnnn.


Aku rasa macam nak belajar memasak. Tetttt!


Haaa semalam kemain lagi search macam-macam resepi kat google. Setelah berjaya mengumpul seberapa banyak resepi, hari ni aku mulakan resepi yang pertama - PUDING TRIFLESo hari ni, my'olls nak ajar u'olls buat puding triffle ye. U'olls sila sediakan pen dan buku nota untuk catat resepi ya. Hihihi. First sekali mesti sediakan bahan-bahan yang diperlukan. Kesemua bahan tak sampai RM50 pun, murah dan senang je nak cari.

1 cawan tepung kastard
3 cawan air
1 tin susu cair
Gula dan garam secukup rasa
 1 tin buah-buahan campur
1 peket agar-agar
Kek / kek gulung

#1 Potong kek mengikut saiz bersesuaian dan susun di dalam bekas.
#2 Masak susu cair, gula, garam dan masukkan tepung kastard. Gaul berterusan 
sehingga bancuhan betul-betul pekat.
#3 Tuang bancuhan kastard tadi ke dalam bekas yang telah disusun kek dan ratakan.
#4 Susun buah-buahan mengikut kreativiti di atas lapisan kastard tadi ( buang air buah )
#5 Panaskan agar-agar dengan air mengikut sukatan yang betul. Kemudian tuang bancuhan
 agar-agar ke atas lapisan kastard dan buah. 
#6 Simpan kat dalam peti sejuk. Selepas 3-4 jam, boleh di makanggg :D


Cantik n sodapp :D

So how was it? Cun gila kan? Rasa dia sedap gilaaaa wehhh. Kakak aku yang ajar buat puding ni, aku tak refer resepi google pun. Serius senang je nak buat. Puding ni ada tiga lapisan - lapisan kek, kastard dan agar-agar. Bila masuk mulut, yummy and tummy very happy. Hewhew. Sesiapa yang tak faham jangan segan-segan nak tanya okay. Sharing is caring. Ringan-ringan kan tangan tu mencuba n good luck ya! >.<





*Lepas ni nak try buat kek oren, mini cheesecake, donat, kek coklat. 
Aaaa macam-macam lagi la. Rambang mata dah ni. Hoho :O

7 comments: